Powered By Blogger

Tuesday 21 June 2011

tahukah anda...

RiSiKo KorEk TeLiNga!!

Sejak kecil lagi kita telah didedahkan dgn kaedah m'bersihkan telinga. sama ada menggunakan putik kapas, besi penggorek ataupun benda2 tajam, tujuan utama mmbersihkan telinga kononnya ada kotoran dan tersumbat dgn tahi telinga.

tahukah kamu, penggunaan putik kapas sbnarnyer bkan shj x mmpu mmbersihkan tlinga, bahkan ia boleh mnyebabkan masalah gangguan pendengaran. saluran tlinga mmpunyai struktur menyerupai rerambut halus menghala ke luar lubang telinga.

manakala bhgian tanpa rerambut pula terletak d bhgian yg lebih dalam iaitu hampir dgn gegendang telinga. lilin telinga atau lebih rmai dlm kalangan kita memanggilnya tahi telinga, terhasil drpd kelenjar yg trletak d bhgian yg lebih keluar drpd keseluruhan salur telinga.

kita semua menganggap lilin telinga ini ktor dan perlu dicuci,fahaman ini sbnarnyer salah..ada juga yg mnggunakan benda2 yg lbih merbahaya sprt pin rambut, lidi, hujung pensil dan sbgainye untuk mengorek telinga.tindakan ini akan mnjadikanya lbih byk dan mnganggu proses pencucian lilin telinga ini yg spatutnya brlaku scara smula jadi.

rerambur halus yg terdapat dlam saluran telinga sbnarnya telah di programkan untuk 'menyapu keluar' lilin telinga ini. disebabkan itulah bagi mereka yg x mnggunakan putik kapas akan terasa sperti debu2 berhampiran dgn kwasan cuping telinga.itulah dipanggil lilin telinga.

lilin telinga ini secra automatik tlah disapu oleh petugas2 yg sntiasa bkerja di dlam telinga kita.pnggunaan alat2 tajam lebih mengundang padah krana kamu bakal terdedah dgn kecederaan yg serius sprti luka pda saluran telinga dan kerosakan pada gegendang telinga selain drpd itu ia turut meningkatkan risiko jangkitan kuman pada saluran telinga yg dipanggil Otitis Eksterna....


sumber : info sihat,Remaja 15nov2010

No comments:

Post a Comment